Amazing Clock

Blog Archive

Wednesday, June 9, 2010

English




persoalan y sering bermain di minda pelajar2 dan golongan y "terpaksa" belajar bahasa inggeris...
-Are you a good English reader, but not a GREAT English speaker?
-Do you feel that textbook English is not teaching you the REAL English you need?
-Is it difficult for you to understand native speakers’ conversations?
-Have you already improved your English, and are you ready to go to a whole new level?

Adoiii...dr kecik sampai dah beso ni x abis2 duk belajo bahasa Inggeris nie..aku pon kdg2 dah naik muak..jemu..jelik..igt kan kat skolah dulu je kena blajo mende nie..masuk U pon kena dgr lg lecturer aku bebel mende nie...dr umo 4 tahun sampai skunk nie..dah dekat 16 tahun aku blajo tau..tp masalah nya masih di takuk lama..salah guru y mengajar atau aku y x belajar... uhm..aku dah pon abis wat research skit tentang prob nie kat malaysia...
ok..pe y aku dapat dr research aku...

PRESEKITARAN

paling memberi kesan pd seseorang..qta kat malaysia pon guna bahasa melayu(standard & pasar)..x kira la kalo lama mane pon belajar..kalo bab prob ni mmg byk beri kesan pd pelajar..dan sudah tentu golongan luar bandar..y hanya belajar/bertutur/menulis bahasa inggeris masa kat skolah je...lepas 2,kembali balik cakap bahasa melayu..kat rumah lg lar...ssh skit kalo nak debatkan mende nie...tp de gak anak luar bandar y berjaya kuasai bahasa inggeris..tp itu bukan sbb utk qta menafikan "persekitaran"adalah antara faktor utama kenapa ssh pelajar di Malaysia utk kuasai B.I..boleh ke qta nak ubah persekitaran nie..dr ckp bahasa melayu kpd sume org kat Malaysia ni (termasuk pak cik/mak cik/atuk/nenek kat kg) ckp B.I...hohho...MUSTAHIL..kotttt

bukan aku nak nafikan peluang mende ni jd tp qta perlu berpk secara logik..England sendiri mengambil masa hampir 400 tahun utk mengubah bahasa utamanya dr sepanyol (kalo x silap aku la) kpd bahasa inggeris skunk..bayangkan kalo qta pon nak ubah mende nie..mungkin berabad abad  la kot..baru berjaya...idup lg ke qta nie..mst la x kan...bumi pon makin tua..takut2 x sempat lak...

jd usaha y terbaik..speak naturally..gunakan perkataan2 y mudah dan senang utk korg phm..x perlu terus start ngan word y "boom"...dan x perlu sgt nak riso psl verb..pronouns...tense...dll ...mende 2 basic je..amek masa sket je utk phm mende nie..y penting CAKAP..TULIS..DENGAR..

aku byk belajo dr movie2...aku phmkan pe y dorg ckp n wat "homework" skit..kdg2 tulis balik pe skrip citer 2..sbb bahasa y dorg guna 2 lg senang..bahasa pertuturan y mudah..kalo korg g amerika dgn bahasa Inggeris y korg belajar kat skolah 2,jgn harap korg akan phm pe y org2 sana ckp..kalo kat tempat2 formal mungkin la korg bley phm pe y dorg ckp..tp kalo kat jalan2..kawasan perumahan ke..kampung2 kat sana...sng ckp "native speakers" ..korg xkan phm pe y dorg ckp..sbb dorg de loghat..2 y masalah sket qta nak phm..dorg x ckp bahasa standard y qta belajar nie...so..SPEAK NATURALLY

have a nice day...see ya...

No comments:

Post a Comment